Με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου, στις 2 Απριλίου, ετοιμάσαμε μία σύντομη παρουσίαση για τους μαθητές μας, μικρούς και μεγάλους. Τη μοιραζόμαστε μαζί σας κι ελπίζουμε να σας αρέσει! Για να δείτε την παρουσίαση, πατήστε εδώ.
Τετάρτη 29 Μαρτίου 2023
2 Απριλίου: Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου
Τρίτη 28 Μαρτίου 2023
Συνδετικές λέξεις-φράσεις
Οι συνδετικές λέξεις & φράσεις είναι ιδιαίτερα χρήσιμες στην παραγωγή γραπτού λόγου, αλλά και στον προφορικό λόγο. Η ύπαρξη εποπτικού υλικού μέσα στη σχολική αίθουσα συμβάλλει στην ευκολότερη ένταξη αυτών τόσο στα γραπτά κείμενα όσο και στον προφορικό λόγο των μαθητών. Στο αρχείο θα βρείτε συνδετικές-διαρθρωτικές λέξεις ανά κατηγορίες.
Τρίτη 14 Μαρτίου 2023
Σύνδεσμοι
Το συντακτικό αποτελεί ένα δύσκολο κομμάτι της Γλώσσας για τους μαθητές. Ειδικότερα, η διάκριση των δευτερευουσών προτάσεων ανάλογα με το είδος τους, συγχέει τους μικρούς μαθητές. Η απομνημόνευση των συνδέσμων είναι θα λέγαμε το πρώτο εμπόδιο για αυτούς. Προκειμένου να αποφασίσουν ποιο είδος ταιριάζει στην κάθε πρόταση, χρειάζεται να γνωρίζουν τους αντίστοιχους συνδέσμους. Για τον λόγο αυτό, ετοιμάσαμε κάποιες κάρτες με τους συνδέσμους (παρατακτικούς και υποτακτικούς), οι οποίες μπορούν να μοιραστούν σε κάθε μαθητή ή να αξιοποιηθούν ως εποπτικό υλικό για την τάξη.
Πέμπτη 9 Μαρτίου 2023
Εισαγωγή στη Γεωμετρία
Η Γεωμετρία αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι των Μαθηματικών. Πολλές φορές περνάει η χρονιά και αντιλαμβανόμαστε ότι η ενασχόλησή μας με αυτήν ήταν ελάχιστη. Για τον λόγο αυτό χρειάζεται να οργανώνουμε σωστά την ύλη μας και σε κάθε τάξη να αφιερώνουμε τον πρέποντα χρόνο στο κεφάλαιο της Γεωμετρίας.
Εμείς σας ετοιμάσαμε ένα μικρό εντυπάκι με βασικά κομμάτια της θεωρίας (είδη γωνιών, τριγώνων, περίμετρος, εμβαδόν) και ασκήσεις. Ελπίζουμε να σας φανεί χρήσιμο και να το αξιοποιήσετε με τους μαθητές σας. Φυσικά, ορισμένες σελίδες μπορούν να αξιοποιηθούν ως εποπτικό υλικό για την τάξη.
Υ.Γ. Η Γεωμετρία ξεκινά από την καθημερινή μας ζωή. Παντού γύρω μας κρύβονται γεωμετρικά σχήματα και στερεά σώματα. Ας ξεκινήσουμε από εκεί!
Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2023
Λόγοι & αναλογίες
Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2023
Φύλλα εργασίας στην ορθογραφία των ρημάτων
Οι καταλήξεις των ρημάτων και η σωστή ορθογραφία τους ταλαιπωρούν και συγχέουν συχνά τους μαθητές σε όλες τις τάξεις του δημοτικού. Προφορικά είναι εύκολο για τα παιδιά να θυμούνται τους κανόνες, αλλά στην πράξη δημιουργούνται κάποιες δυσκολίες. Η δυσκολία μεγαλώνει όταν χρειάζεται να εμπεδώσει ο μαθητής ότι, στις διάφορες μορφές που θα συναντήσει ένα ρήμα (επίθετο, ουσιαστικό, διάφοροι χρόνοι και εγκλίσεις του ρήματος), ο ορθογραφικός κανόνας διατηρείται.
Σας ετοιμάσαμε διάφορα φύλλα εργασίας, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διάφορες τάξεις και ανάλογα με τις ανάγκες των παιδιών. Η καλύτερη εμπέδωση των καταλήξεων των ρημάτων γίνεται, φυσικά, μέσα από τη διαρκή εξάσκηση.
Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2023
Οι πτώσεις των ουσιαστικών
Η γνωριμία των μαθητών με τις πτώσεις των ουσιαστικών στη Β δημοτικού είναι μια περίπλοκη διαδικασία. Ειναι σημαντικό να μην επιμείνουμε στην ονομασία των πτώσεων τόσο, όσο στο να κατανοήσουν τα παιδιά τις διάφορες μορφές που μπορεί να πάρει ένα ουσιαστικό ανάλογα με τη χρήση του. Σε αυτό βοηθούν πολύ και οι ερωτήσεις ποιος;, ποιανού;, ποιον, πώς φωνάζω κάποιον ή κάτι; , που οδηγούν στις αντίστοιχες πτώσεις.
Σας ετοιμάσαμε μια αφίσα για την τάξη σας με τις τέσσερις πτώσεις και ένα φύλλο εργασίας πάνω στην κλίση ουσιαστικών. Επιπλέον, ετοιμάσαμε ένα φύλλο για τα άρθρα τον/των και της/τις. Φυσικά σε λίγες μέρες θα σας ενημερώσουμε και για επιπρόσθετο υλικό εξάσκησης στο γραμματικό αυτό φαινόμενο.
Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου 2023
Ενεστώτας-Παρατατικός-Αόριστος
Οι τρεις χρόνοι που απασχολούν αρχικά τους μαθητές είναι ο Ενεστώτας, ο Παρατατικός και ο Αόριστος. Από την Α' Δημοτικού, ήδη, οι μαθητές μαθαίνουν ότι κάτι μπορεί να γίνεται τώρα (παρόν), χθες/πριν (παρελθόν) και αύριο/μετά (μέλλον). Έπειτα, στη Β' Δημοτικού αρχίζουν να ονοματίζουν τους χρόνους των ρημάτων και να εντοπίζουν τις διαφορές τους. Εμείς σας ετοιμάσαμε μία αφισούλα με τη βασική θεωρία, ένα φύλλο εργασίας με χρονική αντικατάσταση και ένα παιχνίδι.
Βρείτε την αφίσα εδώ.
Το φύλλο εργασίας θα το βρείτε εδώ.
Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2023
Τα αντίθετα
Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023
Γίνομαι αστέρι στου λόγου τα μέρη
Τα μέρη του λόγου είναι πολλά και προβλήματα αρκετά. Χρειάζεται συνεχής εξάσκηση, ώστε οι μαθητές να είναι σε θέση να τα διακρίνουν. Δεν αρκεί να τα μαθαίνουν μεμονωμένα, αλλά και να εξασκούνται σε ασκήσεις που τους ζητείται να τα ξεχωρίσουν. Στο φύλλο εργασίας που ετοιμάσαμε οι μαθητές καλούνται να διακρίνουν τι μέρος του λόγου είναι οι υπογραμμισμένες λέξεις. Ταυτόχρονα, μέσω των κειμένων θίγεται το θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος, πάνω στο οποίο θα μπορούσε να επακολουθήσει σχετική συζήτηση. Τέλος, το φύλλο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων, καθώς κάτω απ' το θέμα-ομπρέλα που δουλεύουμε είναι σημαντικό να εντάσσουμε όλα τα μαθήματα.
Το φύλλο εργασίας μπορείτε να το βρείτε εδώ.
Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2023
Φύλλα εργασίας για την Α' Δημοτικού
Την περίοδο αυτή τα περισσότερα πρωτάκια έχουν ολοκληρώσει τα γράμματα της αλφάβητου. Επειδή, όμως, είναι αναγκαία η συνεχής επανάληψή τους σας ετοιμάσαμε δυο φύλλα εργασίας με τα οποία τα παιδιά θα ελέγξουν τις νεοαποκτηθείσες γνώσεις τους.
Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2023
Ταξίδι στις ηπείρους της Γης
Η Γεωγραφία αποτελεί ένα αγαπημένο μάθημα των μαθητών, καθώς μέσω αυτής έχουν την ευκαιρία να "ταξιδεύουν" σε όλο τον κόσμο. Στη Στ' Δημοτικού έρχονται σε επαφή με τις ηπείρους. Έχουν ειπωθεί αρκετά γύρω από τον αριθμό των ηπείρων. Μάλιστα, στο βιβλίο "Γεωγραφία για εντελώς αγεωγράφητους" γίνεται αναφορά στο θέμα αυτό με έναν πολύ όμορφο τρόπο (γενικά το βιβλίο είναι καταπληκτικό κι είναι απαραίτητο να ενταχθεί στο μάθημα της Γεωγραφίας με κάποιον τρόπο). Οι κάρτες που ετοιμάσαμε βασίζονται στο μοντέλο του σχολικού βιβλίου και μπορείτε να τις βρείτε εδώ. Εννοείται ότι μπορούν να γίνουν και μπρελόκ.
Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2023
Θετική ενίσχυση μαθητών
Η ενίσχυση των μαθητών μας μπορεί να κάνει θαύματα! Μια καλή μας κουβέντα μπορεί να μεταμορφώσει έναν μαθητή. Ιδιαίτερα τα παλαιότερα χρόνια, οι μαθητές είχαν συνηθίσει να δέχονται αρνητικά σχόλια και όχι τόσο θετικά. "Τα πήγες καλά, αλλά μπορούσες και καλύτερα", "Δεν διάβασες όσο θα έπρεπε/Αδιάβαστος", "Κάνε καλύτερα γράμματα" είναι μερικές συνηθισμένες φράσεις που δημιουργούν αρνητικά συναισθήματα και πραγματικά πληγώνουν. Ιδιαίτερα η λέξη αλλά έχει την ιδιότητα να αναιρεί ό,τι προηγείται αυτής. Ακόμη κι αν κάναμε ένα θετικό σχόλιο πριν από αυτήν, μόλις την ξεστομίσουμε ή τη γράψουμε, είναι σαν να σβήνονται όλα τα προηγούμενα. Όταν επιβραβεύουμε, όμως, τους μαθητές μας, ενισχύουμε την αυτοεικόνα τους και τους δίνουμε κίνητρα να συνεχίσουν, για να γίνουν ακόμη καλύτεροι.
Η βιβλιογραφία είναι μακροσκελής σχετικά με τη θετική ενίσχυση των μαθητών. Εμείς δημιουργήσαμε ένα υλικό επιβράβευσης για τους μαθητές μας. Πιο σωστά, θα λέγαμε ότι το υλικό αυτό περιέχει κάποιες θετικές εκφράσεις, οι οποίες συμβάλλουν στο να αντιληφθούν οι μαθητές τα προτερήματά τους και γενικότερα τις δεξιότητες και τα χαρακτηριστικά που τους διέπουν. Μπορείτε να τυπώσετε το υλικό είτε σε απλό χαρτί είτε σε αυτοκόλλητα χαρτιά, ώστε να δημιουργηθούν αυτοκόλλητα.
Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2023
Τι καιρό έχει σήμερα;
Μα τι καιρός είναι πάλι αυτός! Κρύο, ζέστη, συννεφιά, βροχή, καταιγίδα... Πόσο διαφορετικός μπορεί να είναι ο καιρός; Ετοιμάσαμε κάποιες εκπαιδευτικές κάρτες, οι οποίες χρησιμεύουν τόσο για την εκμάθηση του καιρού όσο και για παιγνιώδεις δραστηριότητες. Μπορούν, φυσικά, να αξιοποιηθούν από συναδέλφους νηπιαγωγούς και λοιπούς παιδαγωγούς.
Γεωμετρικά σχήματα & γεωμετρικά στερεά
Η Γεωμετρία αποτελεί ένα πολύ σημαντικό κομμάτι των Μαθηματικών. Από πολύ μικρές τάξεις οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τα γεωμετρικά σχήματα και στερεά. Θα λέγαμε, μάλλον, πως από την ώρα που γεννιούνται τα παιδιά τα βλέπουν παντού στην καθημερινότητά τους. Μεγαλώνοντας λίγο μπαίνουν στη διαδικασία να τα διακρίνουν και να τα ονομάζουν. Εμείς ετοιμάσαμε κάποιες καρτούλες για τα γεωμετρικά σχήματα & τα γεωμετρικά στερεά, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν από το νηπιαγωγείο κιόλας ή και σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες.