Πέμπτη 25 Αυγούστου 2022

Υλικό καλωσορίσματος

   Ετοιμάσαμε διάφορες αφισούλες για καλωσόρισμα στην τάξη μας! 



  • Αφίσες "Καλώς ήρθατε στην τάξη μας"







Σημαιάκια με την αλφαβήτα

   Τι πιο όμορφο από το να καλωσορίσουμε τα πρωτάκια μας σε μια όμορφα διακοσμημένη τάξη. Είναι σημαντικό να βρίσκονται σε ένα καλαίσθητο και φιλικό περιβάλλον, ώστε να είναι ευκολότερη η μετάβασή τους από το νηπιαγωγείο. Βέβαια, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στη διακόσμηση, ώστε να μην είναι υπερβολική και με πάρα πολλά χρώματα. Εμείς ετοιμάσαμε για εσάς σημαιάκια με την αλφαβήτα

   







Αγαπημένες κυβοϊστορίες


  Οι κυβοϊστοριες αποτελούν αγαπημένη δραστηριότητα δημιουργικής γραφής για μικρούς και μεγάλους μαθητές. Ο κάθε μαθητής ή μια ομάδα μαθητών επιλέγουν 1,2,3 ή όσους κύβους συμφωνήσει η ομάδα. Με τα σύμβολα που έχουν πάνω τους προσπαθούν να συνθέσουν τη δική τους ιστορία, με αρχή, μέση και τέλος. Τα οφέλη πολλά... Η φαντασία τους αναλαμβάνει δράση, καλλιεργώντας ταυτόχρονα τις δεξιότητες παραγωγής λόγου. Και φυσικά...το διασκεδάζουν! Ειδικότερα στο τέλος που διαβάζουν τις ιστορίες τους σε όλη την τάξη. Καλή διασκέδαση, λοιπόν! 


Μαθαίνουμε τις προσωπικές αντωνυμίες & τα ρήματα

 Καθώς προχωράμε στην ύλη της Α'Δημοτικού οι γνώσεις μας πληθαίνουν! Έτσι λοιπόν μάθαμε τις προσωπικές αντωνυμίες και τα ρήματα του χθες και του τώρα. Προσπαθήσαμε να αντιστοιχισουμε τα πρόσωπα με το σωστό ρήμα και να ξεχωρίσουμε ποια ρήματα αναφέρονται στο χθες και ποια στο τώρα. Με ποιον τρόπο ; Μα φυσικά με παιχνίδι! Μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες ήταν πολύ πιο εύκολο για τα παιδιά να κατανοήσουν τις έννοιες αυτές και να κατακτήσουν τους γνωστικούς στόχους!

Το κουτί της ορθογραφίας

 

  Ποιος είπε ότι η ορθογραφία δεν μπορεί να γίνει παιχνίδι; Σε ένα κουτί βάζουμε κάρτες με διάφορες λέξεις που συναντάμε κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Φυσικά, οι κάρτες αυτές ανανεώνονται. 

  Το παιχνίδι μπορεί να παιχτεί είτε ατομικά είτε ομαδικά. Διαβάζουμε μια λέξη στο κάθε παιδί ή στην καθεμία ομάδα. Αποστολή τους είναι να γράψουν σωστά τη λέξη!

  Εκτός από τη μορφή παιχνιδιού, μπορεί να υλοποιηθεί και σαν επανάληψη, βλέποντας όλοι μαζί τις κάρτες. Ακόμα, θα μπορούσε να αποτελέσει μια επιλογή απασχόλησης των μαθητών σε ελεύθερη ώρα! (Choice board, θα μιλήσουμε και για αυτό κάποια στιγμή).

Extra tip: Πίσω από κάθε κάρτα μπορούμε να γράψουμε επιπλέον πληροφορίες (π.χ. τι μέρος του λόγου είναι, ανάλυση σε συνθετικά κ.λπ.).

Σύνδεση προτάσεων

   Κόψαμε κάθε περίοδο, την ξανακόψαμε σε επιμέρους προτάσεις, τις χρωματίσαμε και αναζητήσαμε τους παρατακτικούς και άλλους συνδέσμους... Κάπως έτσι εργαστήκαμε, ώστε να μάθουμε τα τρία είδη σύνδεσης προτάσεων. 



Αγώνες προπαίδειας

  Μπελάς αυτή η προπαίδεια για τα παιδιά... Κι όταν γίνεται παιχνίδι; Όχι, φυσικά! Τα γινόμενα μπήκαν σε καρτελάκια και παρατάχθηκαν για μάχη. Ένας μαθητής από κάθε ομάδα έτρεχε να διαλέξει το γινόμενο που επιθυμούσε. Αν έδινε τη σωστή απάντηση, έπαιρνε την κάρτα, γυρνούσε στην ομάδα και ο επόμενος μαθητής συνέχιζε τον αγώνα. Από τις λίγες φορές που οι μαθητές αποζητούσαν τις προπαίδειες για μέρες...

Το κυνήγι των χαμένων πράξεων

   Απολαμβάνουμε τις διακοπές, αναμένουμε όμως και την επιστροφή μας στο σχολείο και στους μαθητές μας! Τι καλύτερο, λοιπόν, από το να ετοιμάσουμε ένα παιχνίδι;! Κρυμμένος θησαυρός Μαθηματικών και συγκεκριμένα κυνηγάμε τις τέσσερις πράξεις. Οι μαθητές διασκεδάζουν κάνοντας ταυτόχρονα επανάληψη στις τέσσερις πράξεις και στις επαληθεύσεις τους. Πώς παίξαμε; 

1. Κάθε ομάδα πήρε από έναν φάκελο, όπου τοποθετούσε τα καρτελάκια που μάζευε. Επιπλέον, είχε ένα χαρτί του χρώματος της ομάδας της, ώστε να λύνει τις πράξεις.
2. Ξεκίνησαν με το πρώτο καρτελάκι: "Το αποτέλεσμα της πράξης αυτής ονομάζεται άθροισμα". Έπρεπε, λοιπόν, να βρουν το καρτελάκι που είχε πάνω πρόσθεση κ.ο.κ.
3. Στο τέλος, χρειαζόταν να εντοπίσουν το μπαουλάκι που είχε μέσα τα λάφυρα της ομάδας και ένα γλυκό κέρασμα.
Εδώ μπορείτε να βρείτε τον χάρτη που θα κολλήσετε έξω από τους φακέλους. Επίσης, μπορείτε να εκτυπώσετε τα καρτελάκια σε πολύχρωμα χαρτιά. 
Ας απολαύσουμε την επιστροφή μας στα σχολεία!!!

Αχ, αυτές οι δευτερεύουσες προτάσεις!

  

  Με τα εκτάκια μας πέρυσι λατρεύαμε τα παιχνίδια. Έτσι, δοκιμάσαμε να παίξουμε όλοι μαζί με τις δευτερεύουσες προτάσεις. Οι μαθητές κλήθηκαν να βγάλουν εις πέρας δύο αποστολές: Σωστό ή λάθος, τι διάβασα ο γάτος; & Τίνος είσαι εσύ; Με αυτόν τον τρόπο διασκεδάσαμε, κάναμε επανάληψη στις δευτερεύουσες προτάσεις και εντοπίσαμε τυχόν αδυναμίες μας. Όλοι μαζί καταφέρνουμε περισσότερα και ταυτόχρονα βοηθάει ο ένας τον άλλον! 

Πάμε σινεμά;

   

  Την περσινή χρονιά, στα πλαίσια του μαθήματος της Γλώσσας της Στ' Δημοτικού και λόγω των περιορισμένων εκδρομών που υλοποιήσαμε, επιλέξαμε να "πάμε σινεμά" στο σχολείο μας.  Αντί να ασχοληθούμε με το σχετικό κείμενο του βιβλίου Γλώσσας, επιλέξαμε να δούμε την ίδια την ταινία. Εξοπλιστήκαμε με τα απαραίτητα, εισιτήρια και σπιτικά ποπ κορν! Το καναρίνι ποδήλατο μας κράτησε συντροφιά για μιάμιση ώρα. Μετά το τέλος της ταινίας συζητήσαμε σχετικά, συνδέοντας την ταινία με την καθημερινή μας ζωή. Το σίγουρο είναι πως το ευχαριστηθήκαμε μικροί μεγάλοι! 

Ευχαριστούμε τον κ. Μάριο Μάζαρη (schoolmarius) για την ιδέα!

Τρίτη 23 Αυγούστου 2022

Διακόσμηση τάξης: Travel theme

  Κάθε χρόνο αναζητάμε νέες ιδέες διακόσμησης της τάξης μας. Αναζητώντας διάφορες ιδέες στο διαδίκτυο, εμπνευστήκαμε να δημιουργήσουμε ένα ταξιδιωτικό θέμα. Οι περισσότερες εικόνες που βρήκαμε αντλήθηκαν από ιστοσελίδες του εξωτερικού και έτσι στρωθήκαμε στη δουλειά! 

Το πρώτο που δημιουργήσαμε ήταν ένα μήνυμα για τον τοίχο της τάξης μας. 

Πώς το φτιάξαμε; Τα βήματα ήταν απλά, ίσως λίγο χρονοβόρα μόνο. 

  1. Πήραμε έναν παλιό Άτλαντα (Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε οποιονδήποτε άλλο χάρτη που δε χρειάζεστε.). Κόψαμε μικρά παραλληλόγραμμα ίσων διαστάσεων.
  2. Πάνω στο κάθε παραλληλόγραμμο ζωγραφίσαμε ένα γράμμα του μηνύματός μας.
  3. Τέλος, πλαστικοποιήσαμε τα γράμματα και... έτοιμο το μήνυμά μας!
Εναλλακτικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτές τις καρτέλες.

  Στη συνέχεια, φτιάξαμε άλλες μικρές κατασκευές, για να ολοκληρώσουν τον στολισμό μας.

 

Στο παρακάτω χαρτόνι τοποθετούσαμε διάφορα αποφθέγματα σημαντικών ανθρώπων καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς.
 
Κάπως έτσι στήσαμε το μεγάλο ταμπλό της τάξης μας.

  Όταν ήρθαν οι μαθητές μας στην τάξη, γράψαμε όλοι τα ονόματά μας στα εισιτήριά μας και συμπληρώσαμε τα στοιχεία μας στο διαβατήριό μας! Η εκτύπωση του διαβατηρίου μπορεί να γίνει σε πολύχρωμα χαρτιά Α4. Επίσης, μπορεί να γίνει ως κάρτα (σελίδα 2).

Τέλος, ετοιμάσαμε μία σχετική αφίσα καλωσορίσματος.

Καλά σχολικά ταξίδια!








Υ.Γ. Τη χρονιά εκείνη έτυχε να εργαζόμαστε σε σχολείο με δίγλωσσα τμήματα, γι' αυτό και πολλά μηνύματα είναι στα Αγγλικά.

Αφίσες: Οι ημέρες της εβδομάδας

  Αφίσες με τις ημέρες της εβδομάδας για να στολίσουν τις τάξεις σας! Μπορείτε να τις βρείτε εδώ



Αφίσες καλωσορίσματος

   Στην ανάρτησή μας αυτή μοιραζόμαστε μαζί σας δύο αφισούλες καλωσορίσματος, για να στολίσετε την τάξη σας! Έρχονται πολλές ακόμα αφίσες και ιδέες για διακόσμηση τάξης!

                         

Δευτέρα 22 Αυγούστου 2022

Βοηθοί τάξης-Ταμπελάκια

 Κατά τη διάρκεια της σχολικής ζωής είναι ιδιαίτερα σημαντικό να δημιουργούμε κάποιες ρουτίνες για τους μαθητές μας. Οι ρουτίνες αυτές μπορεί να υλοποιούνται σε καθημερινή, σε εβδομαδιαία ή και ακόμα και σε μηνιαία βάση. Μία από αυτές τις ρουτίνες αποτελεί η ανάληψη αρμοδιοτήτων από τους μαθητές, γνωστή ως "βοηθοί τάξης". Όταν η ρουτίνα αυτή υλοποιείται ουσιαστικά και όχι για τα μάτια του κόσμου- ή μάλλον των μαθητών-, τα αποτελέσματα είναι σημαντικά. 


  Αρχικά, οι μαθητές νιώθουν ενεργό μέλος της τάξης και γίνονται υπεύθυνοι. Αντιλαμβάνονται ότι είναι ευθύνη του καθενός να συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία της τάξης και να τη διατηρούν καθαρή και οργανωμένη. Κρίνουμε ιδιαίτερα χρήσιμο η μία αρμοδιότητα να αφορά τη βοήθεια στους συμμαθητές μας. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές μαθαίνουν να συνεργάζονται, να αλληλοβοηθιούνται κι έτσι να δημιουργείται ένα πολύ όμορφο κλίμα μέσα στην τάξη (Θα ακολουθήσει μελλοντικά σχετική ανάρτηση με περισσότερες λεπτομέρειες).



  Κάθε φορά οι βοηθοί μπορούν να είναι από δύο μέχρι όσους επιθυμεί κάθε εκπαιδευτικός ή όσους συμφωνήσει η τάξη. Αποφεύγουμε να βάζουμε μόνο έναν βοηθό, ώστε να μη νιώσει το παιδί ο "αρχηγός" της τάξης ή να αισθάνονται μειονεκτικά τα υπόλοιπα παιδιά. Επιπλέον, οι βοηθοί μπορούν να εναλλάσσονται κάθε εβδομάδα ή και μήνα. Εννοείται πως μπορούν να είναι και δύο μόνο οι βοηθοί-επιμελητές και να μοιράζονται τις αρμοδιότητες. 



  Σας παραθέτουμε κάποια ταμπελάκια, τα οποία αναγράφουν κάποιες αρμοδιότητες των μαθητών. Τα ταμπελάκια μπορούν να τοποθετηθούν σε κάποια γωνιά της τάξης, να πλαστικοποιηθούν και πάνω σ' αυτά να αναγράφονται κάθε φορά τα ονόματα των μαθητών με μαρκαδόρο ασπροπίνακα. Μία άλλη ιδέα είναι να δημιουργηθούν μικρά φακελάκια από χαρτόνι και να κολληθούν τα ταμπελάκια εξωτερικά. Μέσα σε κάθε φακελάκι θα τοποθετείται κάθε φορά το όνομα του μαθητή, το οποίο μπορεί να αναγράφεται σε ένα ξυλάκι-γλωσσοπίεστρο. Μπορείτε να βρείτε το αρχείο με τα ταμπελάκια εδώ.




Πέμπτη 11 Αυγούστου 2022

Μη λεκτική επικοινωνία

 Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων είναι πολύ σημαντικό να δημιουργούνται στην τάξη κάποιοι κώδικες μη λεκτικής επικοινωνίας & συμπεριφοράς. Οι κώδικες αυτοί διευκολύνουν την εκπαιδευτική διαδικασία και πολλές φορές προσδίδουν κι έναν πιο ευχάριστο χαρακτήρα σε αυτή. Σήμερα, μοιραζόμαστε μαζί σας μία αφίσα, η οποία περιέχει τρεις απλές κινήσεις που μπορούν να κάνουν οι μαθητές, ώστε να εκφράσουν κάποιες καθημερινές τους ανάγκες ή να "διατυπώσουν" απλές προτάσεις, όπως την ολοκλήρωση των ασκήσεων. Οι κινήσεις αυτές είναι ιδιαίτερα χρήσιμες σε μικρές τάξεις, όπου πολλές φορές οι μαθητές εκφράζουν φωναχτά όσα θέλουν να πουν. Με αυτόν τον τρόπο μαθαίνουν να εκφράζονται διαφορετικά για απλά καθημερινά πράγματα. Όσες φορές έχουμε δοκιμάσει αυτόν τον "κώδικα", τα αποτελέσματα είναι θετικότατα, αφού πραγματικά οι μαθητές δείχνουν να τον υιοθετούν στην καθημερινότητά τους και να ευχαριστιούνται αυτήν τη διαδικασία. 

   Μπορείτε αντί της αφίσας να χρησιμοποιήσετε τα ξεχωριστά ταμπελάκια.
 



Ελπίζουμε να σας αρέσει η ιδέα και να τη δοκιμάσετε στην πράξη!